آموزش نورپردازی سقف

آموزش نورپردازی سقف

نورپردازی سقف از جمله گزینه‌های جذابی به شمار می‌رود که با زیبایی بی نظیر خود قادر است تا فضایی چشمگیر را برای محیط زندگی یا کار شما رقم بزند. این نورپردازی‌ها با قابلیت‌های بی‌نظیری که دارند می‌توانند موجب بزرگ‌نمایی محیط نیز شوند و این امر به دلیل تأمین میزان نور موردنیاز برای محیط است. در این راستا لازم است بدانید نور بسیار زیاد نیز می‌تواند چشم‌ها را اذیت کند بنابراین لازم است در طراحی‌های موردنظر خود نهایت دقت عمل را به کار گیرید.
نورپردازی سقف دارای مجموعه قواعد خاصی بوده و باید در طراحی‌هایی که به این صورت برای سقف‌ها صورت می‌گیرند تمامی این اصول و قواعد را رعایت نمود. ما در این نوشتار قصد داریم تا ضمن بررسی مزیت‌ها و ویژگی‌های بارز این نورپردازی‌ها برای دکوراسیون داخلی اشاره‌ای نیز به قواعد طراحی سقف داشته باشیم تا به این طریق بتوانید عملکرد بهتری را از خود نشان دهید. از شما خواستاریم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را مهمان نگاه‌های زیبای خود کنید.

نورپردازی سقف

 

اهمیت نورپردازی سقف برای محیط

تعمیراتی که برای سقف‌ها انجام می‌شوند می‌توانند هر کسی را ترغیب سازند تا به نورپردازی سقف‌های خود بپردازند. در حال حاضر طراحی‌های بسیاری برای این محیط‌ها انجام می‌پذیرند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و در شرایط متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
با توجه به پیشرفت‌هایی که در راستای طراحی دکوراسیون داخلی صورت گرفته است امروزه می‌توان شاهد گزینه‌های بسیار جذابی برای نورپردازی بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لوستر، چراغ، آویز و … اشاره نمود. روشنایی هرکدام از بخش‌های محیط اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا شما با نورپردازی سقف می‌توانید علاوه بر تأمین روشنایی لازم به بزرگ‌نمایی و چشمگیر شدن منزل خود نیز کمک‌های شایانی نمایید.

 

روشنایی سقف

مهم‌ترین اصول و قواعد انتخاب نورپردازی سقف

همان‌گونه که در بخش‌های قبل نیز بیان نمودیم برای نورپردازی سقف لازم است اصول مهمی را رعایت کنید تا در انتها بتوانید به نتایج موردنظر خود دست یابید. هر بخش از محیطی که قصد دارید تا به نورپردازی آن بپردازید شرایط متفاوتی را برای نورپردازی دارند در واقع می‌توان گفت برای هرکدام از این بخش‌ها نورپردازی‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. این نورپردازی‌ها می‌توانند بر روی میزان روشنایی محیط اثر داشته و شرایط خاصی را پیش روی شما قرار دهند.
رنگ‌های متنوعی که در حال حاضر برای نورپردازی‌های سقفی روی کار آمده‌اند زیبایی‌های منحصربه‌فردی داشته و هر کدام سبک و ساختار خاص خود را دارند اما باید بدانید هر سبک مناسب هر محیطی نبوده و لازم است در انتخاب این ساختارها دقت عمل لازم را به کار گرفت. از مهم‌ترین اصولی که برای این دسته نورپردازی‌ها بیان شده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام اهمیت بسیار بالایی داشته و نباید به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور نمود.
• استفاده از لامپ‌های مخفی برای محیط‌هایی که نور بسیار زیادی دارند مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌رود چرا که می‌تواند فضایی گرم و لذت‌بخش را برای شما فراهم سازد.
• نورپردازی‌هایی که برای اتاق‌های پذیرایی و نشیمن در نظر گرفته می‌شوند باید بتوانند گرما و صمیمت محیط را به‌خوبی حفظ کنند. این نورپردازی‌ها با قابلیت‌های خود باید دکور منزل را به‌خوبی به نمایش گذاشته و در این زمینه نیز تمام زیبایی‌های لازم را فراهم کنند. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این امر را شرح دهیم می‌توان به وسایل تزئینی اشاره نمود که نورپردازی‌های سقفی باید برای نمایش هرچه بیشتر این وسایل دکوری به صورت تمرکزی طراحی گردند.

درباره نورپردازی سقف

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

• همان‌گونه که می‌دانید عمدتاً برای سالن‌های پذیرایی از لوسترها استفاده می‌گردد؛ زیرا چنین محیط‌هایی نیاز بسیار زیادی به نورپردازی بیشتر دارند. طراحی‌هایی که برای چنین محیط‌هایی انجام می‌گیرد نباید فضاها را کوچک جلوه دهند پس باید در انتخاب ساختار نورپردازی سقف پذیرایی خود نهایت دقت عمل را به کار گیرید.
• سقف‌ها با ساختار بی‌نظیری که دارند بهترین گزینه برای نورپردازی شناخته می‌شوند. اگر دقت کرده باشید در طراحی‌هایی که برای سقف‌ها در نظر گرفته می‌شوند هر قسمت دارای ساختار متفاوتی است اما لازم است در عین تفاوت‌های که با یک دیگر دارند یکپارچگی آن‌ها حفظ شود تا بتوان به‌خوبی روشنایی لازم را تأمین نمود.
• برای طراحی و نورپردازی سقف‌ها حتماً از افرادی کمک بگیرید که در طراحی کاملاً حرفه‌ای بوده و با تمامی اصول و قواعد نورپردازی آشنایی دارند. این افراد با تجربه بالای خود می‌توانند در انتخاب نوع طراحی به شما کمک‌های شایانی نموده و بهترین‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

بهترین چراغ‌ها برای نورپردازی سقف

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی بهترین چراغ‌ها برای نورپردازی سقف بپردازیم. در این راستا اگر بخواهیم به بهترین گزینه جهت نورپردازی اشاره کنیم می‌توان نورهای پنهانی را نام برد که معمولاً در پشت سقف اجرا می‌شوند. این نورهای پنهان قادرند تا رنگ‌های متنوعی را تولید نموده و سقفی بسیار جذاب و چشمگیر را برای شما فراهم سازند. در صورتی محیط موردنظر شما میزان نور کافی را ندارد می‌توان در کنار این نورهای پنهان برای نورپردازی سقف از لوسترها و هالوژن‌ها نیز استفاده کرد. نورهای پنهان برای محیط‌هایی مناسب هستند که از طریق پنجره‌ها نور لازم برای آن‌ها تأمین می‌گردد اما در صورتی که فضای موردنظر شما تیره باشد باید چراغ‌های قوی را مورداستفاده قرار داد.

نورپردازی سقف

دومین گزینه برای نورپردازی سقف لامپ‌هایی هستند که امروزه به‌عنوان یک شیوه نوین روی کار آمده‌اند. این لامپ‌ها به‌عنوان مدل‌های مدرن شناخته می‌شوند و فرم‌های متنوعی از آن‌ها را می‌توان در سطح بازار مشاهده نمود. شما با بکارگیری این تکنیک نوین می‌توانید نورپردازی‌های فوق‌العاده زیبایی را برای محیط زندگی خود انجام دهید چرا که با وجود آن‌ها دیگر نیازی به لوسترها نیست.

به‌عنوان گزینه آخر قصد داریم تا به لوسترهایی اشاره کنیم که از دیرباز تاکنون به‌عنوان یک منبع تأمین روشنایی شناخته می‌شوند. با یک جستجوی کوتاه در سطح بازار می‌توان نمونه‌های بی‌نظیری از لوسترها را مشاهده نمود که هر کدام طرح و شکل‌های متنوعی داشته و در اندازه‌های مختلفی تولید و به فروش می‌رسند. شما می‌توانید بر اساس ساختار سقف خود هر کدام از این مدل‌ها را انتخاب نموده و به طراحی و نورپردازی سقف خود بپردازید.

مهم‌ترین نکات نورپردازی سقف

در بخش‌های قبل به قواعد انتخاب طراحی‌های سقف پرداختیم اما در این قسمت قصد داریم تا نکاتی بپردازیم که حین انجام نورپردازی سقف لازم است آن‌ها را رعایت کنید. از مهم‌ترین نکات نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند.
• تمام مراحل نورپردازی باید به صورت حرفه‌ای و با دقت بالایی انجام شوند.
• حتماً قبل از شروع پیاده‌سازی طرح‌های موردنظر را بر روی کاغذ پیاده‌سازی نمایید تا به این صورت نوع سبک کاملاً لحاظ گردد.

نورانی کردن سقف

• تمامی کنترل‌های لازم برای نورپردازی خانه را در نظر گرفته و در پلان‌های مقدماتی به کار گیرید.
• شما مجبور به انتخاب یک طرح ثابت برای آویزان نمودن لامپ‌های خود نیستید بلکه بر اساس سلیقه خود می‌توانید این لامپ‌ها به سقف خود نصب کرده و جلوه‌های ویژه‌ای به آن ببخشید.
• حتماً ارتفاع سقف خود را در نظر گرفته و بر اساس مساحت منزل یا ارتفاع سقف نورپردازی موردنظر خود را انتخاب کنید. این دو گزینه مهم‌ترین عامل‌های انتخاب طرح نورپردازی سقف هستند که لازم است به آن‌ها دقت بسیار بالایی شود.
• حتماً به نورپردازی سقف اتاق خود توجه داشته باشید زیرا نورپردازی این بخش از خانه با سایر قسمت‌ها متفاوت است. از مهم‌ترین نکاتی که در این قسمت لازم است رعایت کنید میزان روشنایی اتاق خواب است؛ زیرا نور این محیط نباید هیچ‌گونه خللی در خواب شما به وجود آورده و چشم‌های شما را اذیت کند. حتماً در طراحی و اجرای نور اتاق‌خواب‌ها از رنگ‌های ملایم استفاده کنید تا آرامش بیشتری به شما منتقل گردد.
• اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است می‌توانید برای نورپردازی سقف آن از لوسترهای آویز کوچک استفاده کنید. استفاده از چند لوستر آویز در قسمت کانتر آشپزخانه می‌تواند نظر افراد بسیاری به خود جلب سازد زیرا زیبایی بی‌نظیری دارند.

نورپردازی سقف‌های کاذب

سقف‌های کاذب در حال حاضر توانسته‌اند در سراسر دنیا به محبوبیت بسیار بالایی دست یابند زیرا به‌عنوان یک پوشش اصلی که بر روی سقف‌ها نصب می‌شوند قادرند تا فصایی زیبا را برای محیط رقم بزنند. در صورتی که شما بتوانید به‌خوبی نورپردازی سقف خود را بر روی این سقف‌های کاذب انجام دهید می‌توانید خانه‌ای رؤیایی را ساخته و از این محیط نهایت لذت را ببرید. نورپردازی سقف کاذب اهمیت بسیار بالایی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

سقف نورانی

اهمیت اجرای نورپردازی بر روی سقف‌های کاذب

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با وارد شدن به برخی محیط‌ها آرامش بسیار زیادی را حس کرده باشید. نورپردازی‌هایی که برای این محیط‌ها در نظر گرفته می‌شوند قادرند تا حال و هوای خاصی را به فضا بخشیده و شرایط متفاوتی را پیش روی شما قرار دهند. از مهم‌ترین مزیت‌های سقف‌های کاذب نسبت به سقف‌های معمولی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
• شما بر روی سقف‌های کاذب می‌توانید نورپردازی‌های فوق‌العاده زیبایی را انجام دهید چا که طرح‌هایی که این سقف‌ها دارند بر روی نورپردازی اثرات مستقیم داشته و می‌توانند فضایی دلچسب را برای شما رقم بزنند.
• شما با نورپردازی سقف‌های کاذب می‌توانید از تنوع طراحی بالاتری بهره‌مند شوید. از مهم‌ترین مدل‌هایی که برای این نورپردازی‌ها روی کار آمده‌اند می‌توان به باکس نور مخفی، سقف کاذب نورگیر، نورپردازی روکار، نورپردازی سقف با کناف همراه با انواع مختلفی از رنگ‌ها اشاره نمود که هر کدام زیبایی‌های قابل‌توجه ای به دنبال دارند.

سقف با نورهای زیبا

بهترین روش‌های نورپردازی سقف کاذب

روش‌های مختلفی برای نورپردازی سقف کاذب وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.
• نور مخفی سقف کاذب
• نورپردازی نقطه‌ای سقف کاذب
• نورپردازی متمرکز سقف کاذب

نور مخفی سقف کاذب

در این نمونه از نورپردازی سقف از چراغ‌های خاصی استفاده می‌گردد که در ظاهر سقف قابل‌مشاهده نبوده و نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد. این چراغ‌ها در قسمت‌های داخلی سقف قرار می‌گیرند و قادرند تا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هاله‌ای بسیار زیبا از نور را در محیط اطراف پخش کنند. سقف‌هایی که کوتاه هستند بهترین گزینه برای استفاده از نورهای مخفی به شمار می‌روند.

نورپردازی نقطه‌ای سقف‌های کاذب

این نوع نورپردازی نیز شبیه به نورپردازی مخفی است با این تفاوت که در ساختار آن از چراغ‌هایی که به یک دیگر وصل هستند استفاده نمی‌گردد. مهم‌ترین چراغ‌هایی که برای این مصارف کاربرد دارند چراغ‌هایی هستند که به صورت نقطه‌ای و یک در میان بر روی سقف نصب می‌شوند.

آموزش نورپردازی سقف

نورپردازی متمرکز سقف کاذب

برای نورپردازی برخی سقف‌ها از چراغ‌های توکاری استفاده می‌گردد که قادرند تا در جهات مختلف نور را نور مستقیمی را به محیط اطراف پخش کنند. این نوع چراغ‌ها قادرند تا بر روی یک نقطه متمرکزشده و نو را به این شکل ایجاد کنند. این نوع از روشنایی سقف را نورپردازی متمرکز می‌نامند.

پرسش و پاسخ

بهترین نورپردازی برای آشپزخانه‌ها چه نورپردازی است؟

بهترین نورپردازی سقف برای آشپزخانه‌ها، نورپردازی‌های ریلی هستند چرا که می‌توانند جلوه بسیار زیبایی را به کابینت‌های شما ببخشند.

دکوراسیون‌های سنتی نیاز به چه نورپردازی دارند؟

برای فضاهایی که دارای دکوراسیون سنتی هستند می‌توان از لوسترهای سنتی جهت نورپردازی سقف‌ها استفاده کرد. استفاده از این لوسترها برای سقف‌های کاذب زیبایی بسیار بالایی به همراه دارد.

طراحی پلان برای نورپردازی سقف چه اهمیتی دارد؟

این طراحی پلان‌ها برای نورپردازی سقف به استادکارها کمک می‌کند تا طراحی‌های خود را به‌گونه‌ای انجام دهند که نور حاصل درخشندگی قابل‌توجه ای به همراه داشته باشد.

نورپردازی هالوژن چه کاربردی دارد؟

در نورپردازی سقف به روش هالوژن از لامپ‌های هالوژن به جای چراغ‌های ال ای دی استفاده می‌گردد. این لامپ‌ها طول عمر بالاتری داشته و در نوع خود بی نظیر هستند.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.