آموزش نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت ساختمان‌ها به شمار می‌رود که امروزه با استقبال گسترده‌ای از سمت عموم مردم سراسر دنیا مواجه شده است. این دسته از نورپردازی‌ها علاوه بر تأمین روشنایی فضای بیرونی ساختمان‌ها قادرند تا زیبایی چشمگیری را به ساختمان بخشیده و افراد بسیاری را به سمت خود جذب کنند.

همان‌گونه که می‌دانید استفاده از این نورپردازی‌ها از گذشته تاکنون مرسوم بوده است اما قبلاً عمدتاً از این شیوه برای نورپردازی ساختمان‌های اداری، رستوران‌ها، ساختمان‌های تجاری و … استفاده می‌شد. با پیشرفت‌هایی که امروزه در این حوزه صورت گرفته است و محبوبیتی که نورپردازی نمای ساختمان‌ها به دست آورده‌اند تمامی ساختمان‌ها از این تکنیک‌ها برای افزایش سطح جذابیت خود بهره می‌برند.

روشنایی نمای ساختمان

عناصر مهم نورپردازی نمای ساختمان

در راستای روشنایی نمای ساختمان لازم مجموعه اصول و قوانین خاصی رعایت شوند تا در نهایت بتوان از نتیجه کار نهایت لذت را برد. این نورپردازی‌ها با استفاده از المان‌ها و عناصر خاصی قابل انجام بوده و لازم در این راستا از شرکت‌ها و یا افرادی استفاده کنید که مهارت و تجربه کافی را دارند. از مهم‌ترین عناصری که در این راستا از آن‌ها استفاده می‌گردد، می‌توان والواشر نما، پروژکتورها، جت لایت ها، ریسه‌ها و … را نام برد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای طراحی بخشی از این نماها کاربرد دارند. در ادامه این نوشتار به بررسی اصول و قواعد نورپردازی نمای ساختمان پرداخته و اطلاعات مفیدی را به شما انتقال خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر توصیه داریم تا انتها ما را مهمان نگاه‌های زیبای خود کنید.

آموزش نورپردازی نمای ساختمان

مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای نورپردازی نمای ساختمان

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به معرفی مهم‌ترین تجهیزاتی بپردازیم که لازم است در راستای نورپردازی نمای ساختمان از آن‌ها استفاده نمود. همان‌گونه که می‌دانید در حال حاضر صنعت ساختمان‌سازی با تغییر و تحول‌های قابل‌توجه ای مواجه شده است و همین سبب شده است تا در زمینه نورپردازی ساختمان‌ها نیز تجهیزات جدیدی روی کار بیایند. از مهم‌ترین تجهیزاتی که در راستای نورپردازی نمای ساختمان کاربرد دارند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را به همراه داشته و لازم است در بهره‌مندی از آن‌ها دقت عمل لازم را به کار گرفت.
• چراغ دکوراتیو
امروزه اشکال مختلفی از چراغ‌های دکوراتیو را می‌توان در سطح بازار مشاهده نمود که کاربرد تزئینی داشته و برای نورپردازی نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان این تجهیزات را پرکاربردترین وسایل نورپردازی‌های بیرونی دانست زیرا جذابیت و زیبایی بسیار بالایی داشته و قادرند تا شما را به اهدافی که دارید برسانند. ساختاری که برای این چراغ‌ها در نظر گرفته شده است می‌تواند تا نور را در جهت‌های مختلفی بر روی نمای سختمان پخش نموده و فضای بی نظیر را رقم بزند.
از مهم‌ترین کاربردهای چراغ‌های دکوراتیو می‌توان به طراحی نمای ساختمان‌های رومی اشاره نمود که امروزه به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد به محبوبیت قابل‌توجه ای دست یافته‌اند. قابلیت‌هایی که برای این چراغ‌ها در نظر گرفته شده‌اند سبب می‌گردد تا بتوان نور را در یک جهت، دو جهت یا چهار جهت بازتاب داد. امروزه می‌توان تنوع بالایی از این چراغ‌ها را در رنگ‌های مختلف مشاهده نمود که هر کدام ساختار خاص خود را داشته و برای طراحی‌های ویژه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند. شما با استفاده از چراغ‌های دکوراتیو می‌توانید بهترین‌ها را برای نورپردازی ساختمان خود رقم زده و زیبایی بی‌نظیری را به فضای بیرونی ساختمان ببخشید.

ریسه‌های تزئینی

ریسه‌های تزیئنی که با نام ریسه نواری نیز شناخته می‌شوند قادرند تا نوری متمرکز و خطی را بر روی نمای ساختمان شما ایجاد نموده و به این طریق زیبایی چشمگیری را به آن ببخشند. از این دسته تجهیزات عمدتاً برای تشکیل نورهای مختلفی استفاده می‌گردد چرا که می‌توانند به‌خوبی در این راستا نیازهای شما را برآورده سازند. ریسه‌های نواری را عمدتاً در کنار ستون‌ها، اطراف پنجره‌ها و … مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نورپردازی نماهای ساختمان

ریسه‌های تزئینی در نورپردازی نمای ساختمان مزیت‌های قابل‌توجه ای به همراه دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تنوع رنگی بسیار بالای آن‌ها اشاره نمود. این ریسه‌ها میزان انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا در صرفه‌جویی انرژی گام‌های مؤثری بردارید. از نمونه‌های مختلف ریسه‌های نورپردازی می‌توان به ریسه‌های ال ای دی و ریسه‌های اس ام دی اشاره نمود که هر کدام به‌عنوان یک تکنولوژی شناخته شده و کاربردهای بی‌نظیری در روشنایی نمای ساختمان دارند.

پروژکتور

سومین تجهیزاتی که قصد داریم تا در این نوشتار به بررسی آن بپردازیم پروژکتورها هستند که قادرند تا در نورپردازی نمای ساختمان‌ها نور بیشتری را تولید کنند. شما باید این پروژکتورها را براساس نوع سازه خود تهیه نمایید زیرا عمدتاً برای نورپردازی ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارند. از مهم‌ترین پروژکتورهایی که بیشترین استفاده را در این زمینه دارند می‌توان به ال ای دی، COB و SMD اشاره نمود که امروزه نمونه‌های مختلفی از آن را می‌توان در سطح بازار مشاهده نمود.
این پروژکتورها بیشتری کاربرد برای نماهای بیرونی دارند و شما می‌توانید برحسب سلیقه خود از رنگ‌های متنوعی که دارند نهایت لذت را ببرید. لازم است قبل از خرید این پروژکتورها نکات مهمی را رعایت کنید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بررسی دقیق درجه حفاظت و کیفیت اشاره نمود که اهمیت بسیار بالایی دارند. قبل از خرید حتماً نسبت به ضد آب بودن پروژکتور موردنظر خود اطمینان یابید.

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

روشنایی نماهای ساختمان

جت لایت‌ها

جت لایت ها را عمدتاً در نورپردازی نمای ساختمان بر روی زمین نصب می‌کنند چرا که می‌توانند نمایی بی نظیر را به سطح زمین بخشیده و هاله‌های نور با قدرت بالایی به سمت نمای اصلی ساختمان بازتاب دهند. این محصولات را با نام پروژکتور نما نیز می‌شناسند و لازم است بدانید در حال حاضر برای طراحی نماهای بیرونی کاربرد بسیار بالایی دارند. برای این سری محصولات توان‌های مختلفی در نظر گرفته شده است و عمدتاً لامپ‌هایی که در تولید آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند با استفاده از تکنولوژی‌های LED و COB ساخته می‌شوند که از تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و در حال کارایی قابل‌توجهی دارند.

نور نمای ساختمان

وال واشرها در نورپردازی نمای ساختمان

وال واشر یا پروژکتور خطی یکی دیگر از تجهیزات کاربردی در طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها به شمار می‌رود که تنوع بسیار بالایی داشته و می‌توان از آن‌ها برای نورپردازی قسمت‌های بالایی و پایینی ساختمان‌ها استفاده نمود. ابعاد مختلفی برای وال واشرها در نظر گرفته شده‌اند که معمولاً شامل 20، 25، 50 سانتی‌متری می‌شوند و لازم است بدانید هر کدام از این محصولات ویژگی‌های خاص خود را داشته و در زمان استفاده باید نوع سازه خود را مورد بررسی قرار دهید. برخورداری از توان‌های مصرفی مختلف یکی از ویژگی‌های بارز این محصولات است و لازم است بدانید عمدتاً با استفاده از تکنولوژی‌های ال ای دی و SMD تولید و روانه بازار می‌شوند.

چراغ‌های دفنی نورپردازی

چراغ‌های دفنی معمولاً برای نورپردازی نمای بیرونی ویلاها کاربرد دارند. این چراغ‌ها غالباً روی زمین، داخل سنگ‌ها و یا خاک‌ها نصب‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. زیبایی وصف‌نشدنی این چراغ‌ها موجب شده است تا در نورپردازی نمای ساختمان به محبوبیت بسیار بالایی دست یابند. این چراغ‌های پرکاربرد را می‌توانید در شرایطی که قصد دارید تا نور را به سمت بالا بازتاب دهید مورداستفاده قرار داده و این زیبایی نهایت لذت را ببرید.

مهم‌ترین اصول نورپردازی نمای ساختمان

حال که با تجهیزات مهم نورپردازی نمای ساختمان آشنا شدید قصد داریم تا به اصول و قواعدی اشاره کنیم که در این راستا اهمیت بسیار بالایی داشته و باید به آن‌ها توجهات لازم را نمایید. همان‌گونه که در بخش‌های قبل نیز بیان نمودیم نورپردازی قواعد خاص خود را دارد و لازم است آن را براساس مجموعه ضوابطی که شهرداری‌ها در نظر گرفته‌اند انجام دهید. در اینجا این پرسش مطرح می‌گردد که این مجموعه ضوابط به چه صورت هستند؟ در ادامه با تشریح این اصول به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

چگونه نمای ساختمان را نورپردازی کنیم؟

• محل قرارگیری چراغ‌ها باید دقیق باشد
اگر دقت کرده باشید بیشتر نورپردازی‌هایی که برای نماهای ساختمانی صورت می‌پذیرند با استفاده از نورهای مخفی انجام می‌شوند. شما باید تجهیزات نورپردازی را در محل‌های دقیق و مشخصی قرار دهید تا بتوانید بهترین عملکرد را از آن‌ها شاهد باشید. از مهم‌ترین مکان‌هایی که لازم است چراغ‌ها را در آن جا قرار دهید می‌توان به درز دیوارها، کنار ستون‌ها، فضاهای بین پنجره‌ای و … اشاره نمود. توجه داشته باشید باید شرایطی که برای نصب این چراغ‌ها در نظر می‌گیرید ساده باشند تا در ادامه در صورت بروز مشکل بتوانید به‌راحتی

چراغ‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

• بررسی المان‌های نورپردازی
در راستای نورپردازی نمای ساختمان لازم است به نوع وسیله دقت بالایی شود چرا باید بر اساسی نوع سازه انتخاب شوند تا بتوان آن‌ها را در محل‌های دقیق قرار داد. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این امر را تشریح نماییم می‌توان نورپردازی ساختمان‌های بلند اشاره نمود که طی انجام آن‌ها لازم است از چراغ‌هایی با قدرت پرتاب نور بالا استفاده کرد.
• بررسی میزان پرتاب نور
در بخش‌های قبل نیز بیان نمودیم که ابتدا سازه را مورد بررسی قرار داده سپس اقدام به انتخاب المان‌های نورپردازی نمایید. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب این المان‌ها برد پرتاب نور است و باید بدانید در ساختمان‌هایی که ارتفاع کمتری دارند باید نور بتواند به‌خوبی فضا را پوشش دهد.

نورانی کردن نماس ساختمان

• بررسی میزان مصرف انرژی تجهیزات
یکی دیگر از نکات مهم نورپردازی نمای ساختمان بررسی میزان مصرف انرژی تجهیزات این امر است. به‌طور معمول لازم است چراغ‌هایی که برای نمای ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند مصرف انرژی پایینی داشته باشند تا به این طریق بتوان در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمود. این امر موجب شده است تا امروزه اکثر تجهیزات نورپردازی با تکنولوژی‌هایی همچون SMD، LED و COB تولید شده و به سطح بازار عرضه شوند.
• بررسی میزان هماهنگی چراغ‌ها با نمای ساختمان
حتماً میزان هماهنگی چراغ‌ها را با نمای ساختمان مورد بررسی قرار دهید و باید بدانید این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نکات نورپردازی نمای ساختمان شناخته می‌شود. در راستای تفهمیم هرچه بیشتر این مسئله باید بگوییم نورپردازی‌هایی که برای ساختمان‌های خود انجام می‌دهید باید براساس ساختار ساختمان انجام شوند تا به این شکل بتوان نتایج بهتری را کسب نمود. در برخی ساختمان‌ها لازم است نور به سمت بالا پرتاب شود و در برخی دیگر نیز باید نور را به سمت پایین بازتاب داد. بررسی چنین شرایطی می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد بهتری را در نورپردازی نمای ساختمان‌ها داشته باشید.

پرسش و پاسخ

رنگ نور چه میزان در نورپردازی اثر دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم رنگ نوری که برای نورپردازی نمای ساختمان انتخاب می‌کنید یکی از مهم‌ترین عامل‌ها شناخته می‌شود بنابراین بهتر است در این راستا دقت عمل بالایی را به کار گرفته و از رنگ‌های مناسب استفاده کنید.

نورپردازی چه سبک‌هایی دارد؟

برای نورپردازی نمای ساختمان‌ها سبک‌های متفاوتی بیان شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان نورپردازی نمای ثابت، نورپردازی ثابت تک رنگ، نورپردازی ثابت چند رنگ، نورپردازی نما با استفاده از المان سازی و نورپرداز نما متغیر اشاره نمود.

انواع مختلف نورپردازی به چه صورت هستند؟

از انواع مختلف نورپردازی نمای ساختمان می‌توان به پر زرق و برق، انعطاف‌پذیر، پس زمینه و منطقه‌ای اشاره نمود که هر کدام را باید براساس نوع سازه خود مورداستفاده قرار دهید.

چرا باید در نورپردازی ساختمان‌های مسکونی از نورهای ملایم استفاده نمود؟

استفاده از نورهای ملایم برای نورپردازی نمای ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا می‌تواند موجب ظرافت هرچه بیشتر ساختمان شما شود.

هدف از نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

نورپردازی نمای ساختمان را با هدف افزایش زیبایی ظاهری ساختمان‌ها انجام می‌دهند چرا که به این طریق می‌توان با بهره‌گیری از نور طبیعی نمایی جذاب را به ساختمان بخشید.

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.