آموزش نورپردازی پارکینگ

آموزش نورپردازی پارکینگ

نورپردازی پارکینگ از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی نمای داخلی پارکینگ به حساب میاد که جلوه‌ی خاص و زیبایی به محیط پارکینگ شما می‌ده.
پارکینگ مثل هر مکان دیگه‌ای از ساختمون، نیاز به روشنایی داره مخصوصاً زمانی که بحث امنیت در میون باشه. پارکینگ به عنوان محلی برای پارک و نگهداری ماشین‌ها باید ایمن باشه و از موارد مهمی که این حس امنیت و آرامش رو ایجاد می‌کنه، داشتن نور کافی و لازمه که یه ضرورت به حساب میاد.
نور پارکینگ با امنیت پارکینگ رابطه‌ی مستقیمی داره و نورپردازی پارکینگ باید جوری طراحی بشه که تمام زوایا و نقاط کور پارکینگ به وضوح قابل مشاهده باشه و نباید هیچ نقطه‌ی تاریک و مبهمی در پارکینگ از دید پنهون بمونه.
تجهیز پارکینگ ساختمون به وسایل نورپردازی امروزی و جدید، به حدی فضای پارکینگ رو متفاوت و بی‌نظیر می‌کنه که حتی می‌تونیم از این فضای زیبا، برای برگزاری برخی مراسم‌های خاص مثل جشن تولدها، مهمونی‌های ساکنین ساختمون و غیره هم استفاده کنیم.
استفاده از روشنایی مناسب در فضای پارکینگ ساختمون‌ها از اهمیت فوق‌العاده ای برخورداره مخصوصاً ساختمون‌های تجاری، چون نورپردازی‌های جذاب در ذهن و نظر مخاطبین تأثیر بسزا و ماندگاری زیادی داره.
همین طور باعث می‌شه در مجتمع‌های تجاری یا بعضاً پارکینگ‌های طبقاتی به دلیل ترددهای بالا، ماشین‌ها دید کاملاً واضحی داشته باشن و راحت‌تر مسیر خروجی و علائم هشدار دهنده را پیدا کنن.
نورپردازی و روشنایی صحیح از بروز تصادفات و حوادث ناخواسته در فضای پارکینگ جلوگیری می‌کنه. فضای داخلی پارکینگ به علت این که اصولاً فاقد پنجره هستن و در آن‌ها نور طبیعی وجود نداره یا اگر داره بسیار کمه، محیط‌های خسته کننده‌ای به شمار میان.
به همین منظور، باید از نورپردازی‌های مصنوعی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و این فضاهای سربسته را به محیطی شاداب تبدیل نماییم که احساس آروم و دلپذیری رو برامون به ارمغان بیاره.

آموزش نورپردازی پارکینگ

پارکینگ‌های تاریک و با نور کم، باعث ایجاد حس ناامنی و ترس در آدم می‌شه و به خاطر همین، روشنایی پارکینگ مسئله‌ی بسیار مهمیه که باید با رعایت یه سری نکات، از مناسب‌ترین استانداردهای نورپردازی شامل CRL مناسب، شار نوری کافی، انرژی مصرفی بهینه و THD مناسب، استفاده کنیم.
نورپردازی پارکینگ شامل بخش‌های مختلفی می‌شه که شیوه‌ی نورپردازی در هر کدوم از این قسمت‌ها متفاوته. نورپردازی ورودی پارکینگ، ستون‌ها و دیوارها و نورپردازی سقف پارکینگ از انواع نورپردازی پارکینگ محسوب می‌شه که در ذیل به توضح مختصر و مفیدی از آنها می‌پردازیم.

نورپردازی ورودی پارکینگ

فضای ورودی پارکینگ، اولین جاییه که افراد هنگام ورود با اون مواجه می‌شن و در صورتی که از طراحی نور و روشنایی خوبی برخوردار نباشه، حس ناخوشایندی رو به فرد مقابلش منتقل می‌کنه.

نورپردازی ستون‌ها و دیوارها

یکی از روش‌های تزئین ستون‌های پارکینگ، استفاده از نورپردازی در این مکان‌هاست. ستون‌های پارکینگ از جمله قسمت‌های بلا استفاده‌ی پارکینگ هستن که با یه کم سلیقه به خرج دادن، می‌تونن بسیار دل انگیز بشن. به کار بردن وسایل روشنایی متناسب با ستون‌ها و دیوارها، ظاهر درخشان و جذابی به فضای پارکینگ می‌ده. برای روشنایی ستون‌ها و دیوارها، باید از چراغ‌های روشنایی به گونه‌ای استفاده بشه که ماشین‌ها و عابران با اونها برخورد نداشته باشن یا نور بازتابی از این لامپ‌ها، نباید به طور مستقیم بتابه که باعث اذیت شدن چشم راننده بشه.

نورپردازی سقف

با توجه به این که اکثر نورهایی که باعث روشنایی پارکینگ می‌شه، در سقف‌ها جاسازی می‌گردن، نورپردازی سقف امر بسیار مهمی محسوب می‌شه که خود به سه نوع تقسیم میشه:

نورپردازی محیطی (عمومی)

نوربالایی ست که برای روشنایی دیوارها و کف و به طور کلی تمام فضاها به کار می‌ره و می‌تونیم با خیال آسوده‌تری در فضای پارکینگ حرکت کنیم. از این مدل وسایل روشنایی می‌توان به چراغ‌های گرد یا خطی اشاره کرد.

نورپردازی موضعی (وظیفه‌ای)

نوری متمرکزتر از نور عمومی ست که برای برخی از قسمت‌های خاص پارکینگ که محل کاره، کاربرد داره مثل انبار پارکینگ تا هنگام انجام کار، افزایش دید بیشتری برای فرد ایجاد کنه. معمولاً چراغ‌های آویزان برای این مورد کاربرد دارن.

روشنایی پارکینگ

نورپردازی تأکیدی

این نوع نورپردازی، جهت تأکید بر مکان‌هایی ست که باید در معرض دید بیشتری باشن مثل پارکینگ‌های بزرگی که محلی را برای عبور عابران در نظر گرفته. این مکان‌ها باید طوری روشنایی داشته باشن که رانندگان به خوبی مسیر را ببینن و احتیاط لازم را انجام بدن. آویزهای ریسه‌ای از جمله‌ی این وسایل نوپردازی به حساب میان.

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

نورپردازی دکوراتیو

در نورپردازی دکوراتیو، بیشتر جنبه‌ی زیبایی و تزئینی مد نظره و با استفاده از نورهای مخفی در سقف‌های کاذب اجرا می‌شه.
نورپردازی سقف با فیبر نوری، سقف شیشه‌ای و رنگی در ردیف نورپردازی دکوراتیو به حساب میاد.
برخی از محصولات روشنایی که می‌توان برای نورپردازی پارکینگ از آن‌ها استفاده کرد عبارتند از: پروژکتورهای LED، مهتابی‌های جایگزین FPL، ریسه‌های LED، مهتابی‌های براکتی LED، پنلهای سقفی 60 در 60 و هالوژن سقفی

در نورپردازی پارکینگ چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

استفاده ازلامپ‌های سنسور دار

این لامپ‌ها به طور دائم روشن نیستند و فقط زمانی که ماشین یا شخصی از فضای پارکینگ عبور می‌کنه، به صورت خودکار روشن می‌شن و لحظاتی بعد هم خاموش می‌گردن. این لامپ‌های اتوماتیک، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و برق می‌شن.

پخش نور یکنواخت

در پارکینگ‌های بزرگ، برای این که نور به همه‌ی قسمت‌های پارکینگ به شکل یکنواخت برسه باید از لامپ‌هایی که شدت نور اون‌ها، حداکثر 70 تا 75 درجه‌ی عمودیه استفاده بشه و در فاصله‌های مناسب از همدیگه نصب بشه.

استفاده از لامپ‌های کم مصرف

جایگزین کردن نسل جدید لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای و قدیمی باعث می‌شه همون شدت نور رو داشته باشیم ولی با ولتاژ کمتر یا به اصطلاح مصرف کمتر برق. استفاده از سیستم‌های مدرن و هوشمند نورپردازی در پارکینگ، ظاهر زیبایی به پارکینگ می‌ده و هزینه‌های مصرفی برق رو هم به شدت کم می‌کنه. علاوه بر اون، لامپ‌های کم مصرف، با بهینه سازی مصرف انرژی، گرمای تولیدی رو کاهش می‌ده و عمر طولانی‌تر و کارکرد بهتری داره.

توجه به نوع کاربرد ابزارهای روشنایی

وسایل نورپردازی متنوع و زیادی برای روشنایی پارکینگ‌ها وجود دارند که بر اساس این که کجاها، با چه میزان شدت نور و در چه ابعادی می‌خواهیم استفاده کنیم، متفاوت هستن.

آموزش روشنایی پارکینگ

استفاده از لامپ‌های ضد گرد و غبار و ضد ضربه

پارکینگ‌ها، محیط‌های سربسته‌ای هستن که به دلیل رفت و آمدهای زیاد ماشین‌ها، به سرعت گرد و غبار می‌گیرن.
همچنین ترددهای زیاد، احتمال شکستگی وسایل روشنایی را بیشتر افزایش می‌ده، بنابراین لازمه حتی الامکان از چراغ‌هایی استفاده بشه که در برابر گرد و خاک و ضربه‌های ناگهانی مقاومت لازم رو داشته باشه.
حداقل درجه‌ی مقاومت برای گرد و غبار IP65 و برای ضربه IK6 است.

نور لازم و کافی

پارکینگ، پر رفت و آمدترین بخش یه ساختمون به حساب میاد. از عبور و مرور ماشین‌ها گرفته تا آمد و شد ساکنان ساختمون. بنابراین باید از روشنایی کافی و کاملی برخوردار باشه.
در واقع نور و روشنایی پارکینگ باید در حدی باشه که 1- راننده‌ها در کنترل ماشین‌ها دید بهتر و واضح‌تری داشته باشن و 2- اگر به فرض مثال شخص غریبه‌ای وارد فضای پارکینگ ساختمون شد و قصد سرقت داشت، به راحتی شناسایی بشه و در صورت وجود دوربین‌های مدار بسته، مشخصات ظاهریش به آسونی ثبت بشه.

استفاده از دیمر

همونطور که می‌دونیم، نوری که داخل فضای پارکینگ وجود داره در طول شبانه روز متفاوته و دیمر می‌تونه میزان نور لامپ‌ها رو کنترل کنه. دیمر متناسب با نور ورودی، شدت نور رو کم و زیاد می‌کنه و به این شکل در مصرف برق هم صرفه جویی می‌شه.

تلفیق روشنایی عمودی و افقی

در نورپردازی پارکینگ باید هم از چراغ‌های افقی و هم از چراغ‌های عمودی استفاده کنیم. تلفیق این دو باعث می‌شه، سایه‌های به وجود آمده کمتر بشه، دید واضح‌تری به وجود بیاد و تمامی جزییات قابل دیدن باشه.

استفاده از لامپ‌های ضد رطوبت و آب

با توجه به این که در پارکینگ‌ها، برای موارد اضطراری، سیستم اطفاء حریق وجود داره و در صورت استفاده از این ابزار، آب به وسایل روشنایی اطراف هم سرایت می‌کنه، لذا باید از چراغ‌های مقاوم به آب با حداقل درجه‌ی مقاومت IP65 استفاده بشه.

نورپردازی متناسب با ابعاد ساختمان باشه

همیشه هنگام نورپردازی، باید مساحت ساختمان را در نظر بگیریم. شدت نور درون پارکینگ باید به اندازه و مناسب باشه. نه خیلی زیاد که به اصطلاح چشم و بزنه و باعث اذیت شدن راننده بشه و نه اونقدر کم که جایی قابل دیدن نباشه.

چگونه پارکینگ را نورپردازی کنیم؟

 

استفاده از برق اضطراری

نورپردازی پارکینگ باید مجهز به سیستم برق رسانی اضطراری باشه تا در مواقعی که برق ساختمان می‌ره، مخصوصاً جاهایی که قطعی برق زیاده، روشنایی پارکینگ با مشکل مواجه نشه.

در انتها مقاله‌ی خود را با طرح چندین پرسش و پاسخ به پایان می‌رسونیم.
1- چرا نورپردازی پارکینگ دارای اهمیته؟
نورپردازی پارکینگ به دلیل ایجاد ایمنی، برقراری امنیت و آسایش، بهبود دید بهتر و بیشتر رانندگان، و زیبایی فضای پارکینگ اهمیت زیادی داره.
2- در نورپردازی پارکینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟ ذکر چندین مورد کافی ست.
استفاده از لامپ‌های سنسور دار، پخش نور یکنواخت، استفاده از محصولات کم مصرف، تلفیق روشنایی عمودی و افقی، استفاده از دیمر، استفاده از برق اضطراری، به کار بردن لامپ‌های ضد گرد و غبار، ضد ضربه و ضد آب.
3- برخی از محصولات روشنایی مخصوص فضای پارکینگ را نام ببرید؟
محصولات جایگزین اف پی ال، پنل‌های سقفی 60 در 60 و هالوژن‌های سقفی، مهتابی‌های براکتی ال ای دی، پروژکتورهای کوچیک ال ای دی و لامپ‌های ریسه‌ای ال ای دی.
4- فواید لامپ‌های LED را بیان کنید؟
کم مصرف هستند، باعث کاهش انرژی برق می‌شن، روشنایی یکنواخت و بیشتری ایجاد می‌کنند، سازگار با محیط زیستند، عمر طولانی‌تر و عملکرد بهتری دارند.
5- نورپردازی پارکینگ شامل چه بخش‌هایی ست؟ نام ببرید.
نورپردازی سقف که خود شامل (نورپردازی عمومی یا محیطی، نورپردازی موضعی یا وظیفه‌ای و نورپردازی تأکیدی هست). نورپردازی ستون‌ها و دیوارها و نورپردازی ورودی پارکینگ

سخن آخر

یکی از روش‌های زیباسازی پارکینگ، سیستم نورپردازی و روشنایی اون هست که با استفاده از طراحی‌های مدرن نورپردازی و لامپ‌ها و چراغ‌های جدید، می‌تونیم از فضای بی روح و تاریک پارکینگ، فضای جذاب و دلپذیری برای مخاطب فراهم کنیم.
نورپردازی و روشنایی پارکینگ در طراحی نمای پارکینگ اهمیت بسیار بالایی داره. نورپردازی اصولی فضای پارکینگ باعث می‌شه، امنیت پارکینگ ساختمون تأمین بشه، محیط عبور و مرور ماشین‌ها ایمن باشه و وضوح و دید بیشتری در پارکینگ وجود داشته باشه. علاوه بر اون، جلوه‌ی ظاهری زیباتری هم به پارکینگ می‌ده.
امروزه وسایل و ابزارهای روشنایی زیادی در بازار موجوده که نسبت به مدل‌های قدیمی، ساختار و طراحی پیشرفته‌تری دارن. این چراغ‌ها دارای مصرف انرژی پایین‌تری هستن، از روشنایی بیشتری برخوردارن و با محیط زیست سازگارترن.
البته این محصولات، شاید قیمت به نسبت بالاتری داشته باشن، اما به دلیل اینکه برق مصرفی را به شدت کاهش می‌دهن، ارزش خرید دارن و یه جورایی مقرون به صرفه هستن.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.