مجله رسام

آیا می‌توان از چراغ‌های بیرون برای داخل استفاده کرد؟

گاهی اوقات به چراغ زیبایی برخورد ‌می‌کنید که دوست دارید آن را داشته باشید. این چراغ ‌می‌تواند سبک خانه شما را کامل کند یا جلوه ای عالی به اتاق شما بدهد که نیاز کمی‌به نور دارد. چراغی را انتخاب ‌می‌کنید که منابع نوری درون آن برای فضای بیرون خانه مناسب است. حالا متعجب ‌می‌شوید و این سوال پیش ‌می‌آید که آیا ‌می‌توان از لامپ‌های بیرون برای داخل هم استفاده کرد؟ آیا خطری وجود دارد که باید از آن آگاه شوید؟

خوشبختانه لامپ‌هایی که برای محیط خارج هستند را ‌می‌توان برای داخل نیز استفاده کرد. لامپ‌های خارج از خانه نوعا دارای مقاومت بیشتری در برابر فرسایش ناشی از شرایط آب وهوایی شدیدی هستند که در خارج از خانه وجود دارد اما به غیر از این موضوع در بقیه موارد با لامپ‌های دیگر تفاوتی ندارند. اگرچه قبل از نصب لامپ‌های جدید چند عامل را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز تا حد ممکن از ایمنی لازم برخوردار است.

تفاوت روشنایی داخل و خارج

بین روشنایی داخل و خارج دو تفاوت مهم وجود دارد. منابع نوری که در خارج از خانه استفاده ‌می‌شوند معمولا از مواد مقاوم دربرابر خوردگی ساخته ‌می‌شوند تا دربرابر همه‌ی عناصر نامطلوب که ممکن است با آن مواجه شوند، مقاومت داشته باشند. این لامپ‌ها همچنین به خاطر احتمال تماس با آب باران یا برف پوشش بهتری دارند. به غیر از این، این لامپ‌ها و ساختار الکتریکی آنها با چراغ‌های داخلی یکسان است.

اگر از لامپ خارجی را برای محیط داخلی استفاده ‌می‌کنید یعنی آن را دوست دارید و ‌می‌توانید برای داشتن نور بیشتر آن را به زیبایی در حمام یا آشپزخانه نصب کنید. چراغ‌های خارج از خانه خصوصا برای حمام مناسب هستند زیرا در این مکان احتمال وجود رطوبت بیشتر است. این چراغ‌ها اغلب دارای ظاهری برنجی یا مسی هستند که ‌می‌تواند حس خنکی یا نوعی راحتی را به شما القا کند و هنگام بازدید از خانه توسط مهمانان تجربه‌ای منحصر به فرد را به آنها ‌می‌دهد.

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

مواردی برای بررسی

وقتی ‌می‌خواهید از چراغ بیرون برای داخل خانه استفاده کنید ولتاژ مصرفی آن را بررسی نمایید. چراغ‌های خارج از خانه یا چشم‌انداز معمولا 12 ولت هستند و به منبع 12 ولتی متصل ‌می‌شوند. پریزهای خانه شما برای کار با سیستم 120 ولتی طراحی شده‌اند یعنی وقتی چراغ بیرون را به سرپیچ یا پریز داخل خانه متصل ‌می‌کنید احتمالا بلافاصله لامپ خاموش ‌می‌شود. قبل از نصب مطمئن شوید ولتاژ آن با ولتاژ داخل منزل‌تان مطابقت دارد.

مساله دیگری که باید درنظر داشته باشید مواد شیمایی استفاده شده در لامپ‌ها است. گاهی اوقات تولیدکنندگان ساختاری را با لایه‌ای از مواد شیمیایی محافظ ‌می‌پوشانند تا در برابر عناصر خارجی مقاومت داشته باشد. اگر از این چراغ‌ها در داخل استفاده شود ‌می‌تواند برای افردی که در آنجا زندگی ‌می‌کنند مضر باشد.

استفاده از چراغ‌های داخل خانه در خارج از خانه

با آن‌که ظاهرا استفاده از اکثر چراغ‌های خارج برای داخل منزل موردی ندارد الزاما عکس این مساله درست نیست. از آنجا که این چراغ‌ها دارای دوام زیادی نیستند، ولتاژ یکسانی ندارند یا برای محافظت دربرابر شرایط نامساعد آب وهوایی ساخته نشده‌اند بهتر است این کار را انجام ندهید. ممکن است بتوانید از این لامپ‌ها برای روشنایی سردر خانه‌تان استفاده کنید اما اگر بخواهید از چراغ‌های داخلی برای حیاط استفاده کنید این کار ‌می‌تواند خطرناک باشد.

اگر ‌می‌خواهید چراغ‌های داخل و خارج خانه‌تان با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و خانه‌تان سبک خاصی داشته باشد یا اگر به چراغ‌هایی برخوردید که برای خانه‌تان مناسب هستند باید تا حد ممکن چند فاکتور را از لحاظ ایمنی آنها در نظر بگیرید. اینکه ‌می‌خواهید خانه‌تان دارای سبک خاصی باشد قابل درک است اما از ایمن بودن آن نیز مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *