همه‌ی آنچه باید در مورد آموزش نورپردازی تالار بدانید

آموزش نورپردازی تالار

در این مقاله قصد داریم در رابطه با آموزش نورپردازی تالار، توضیحات کاربردی و کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. تا پایان مقاله، با ما همراه باشید و با ایده‌های منحصربه‌فردی که به دست می‌آورید، بهترین نورپردازی‌های ممکن را در تالارها داشته باشید.
راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان یک تالار را نورپردازی کرد؛ اما اگر به‌طور کلی بخواهید بدانید که چگونه باید تالار را نورپردازی کنید، لازم است با اصول اولیه نورپردازی آشنایی داشته باشید. همچنین دقت داشته باشید که نوع برگزاری هر مراسم در نورپردازی تالار بسیار مؤثر است؛ زیرا تالارها برای مصارف مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند و از این جهت باید در نورپردازی آن دقت شود.
در این مقاله موارد متعددی را مدنظر قرار داده و مکان‌های مختلف تالار را از نظر چگونگی نورپردازی بررسی خواهیم کرد.

اصول نورپردازی تالارها

دقت کنید که برای نورپردازی در هر تالار، لازم است به‌طور کلی با اصول صحیح نورپردازی اولیه آشنایی داشته باشید و در کنار آن، با توجه به سبک تالار و مراسم و … ، بهترین ایده‌هایی که در ذهن خود دارید را به مرحله‌ی اجرا درآورید. در این بخش از مقاله قصد داریم چند مورد کلی، اما مهم را بیان کنیم که باید در نورپردازی به آن‌ها توجه داشته باشید. این موارد مهم عبارت‌اند از:
• نوع مراسم: همان‌طور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم، در تالارها، مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود و لازم است بسته به نوع مراسم، نورپردازی نهایی در تالار انجام شود.
• تعداد میهمانان: شاید این مورد به نظرتان اهمیتی نداشته باشد، اما باید بدانید که تعداد مهمانان نیز، می‌تواند نورپردازی تالارها را متفاوت کند.
• توجه به قسمت‌های مختلف تالار: سالن مهمانان، سالن غذاخوری، محل حضور ارکستر، سن و پیست رقص با یکدیگر متفاوت است و از این جهت لازم است با توجه هر مکان، نورپردازی انجام شود.
قسمت‌های مختلف تالار نیاز به نورپردازی‌های متفاوتی دارند و لازم است بدانید که در هر قسمت از تالار، نورپردازی اصولی به چه صورت است. در بخش‌های بعدی مقاله دراین‌باره مطالب بیش‌تری را توضیح خواهیم داد.

نورپردازی تالار در قسمت سالن غذاخوری

در بخش قبل دانستید که هر تالار دارای چندین بخش مختلف است و برای آن که نورپردازی اصولی و فوق‌العادهای داشته باشید، لازم است برای هر قسمت از تالار، ایده‌هایی جداگانه داشته باشید. در این بخش از مقاله در رابطه با نورپردازی سالن غذاخوری صحبت می‌کنیم که در نهایت در روشنایی تالار تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
سالن غذاخوری فضایی است که جهت پذیرایی میهمانان آماده شده است و خدمه برای دیزاین آن زحمت زیادی کشیده‌اند. در این قسمت از تالار، ظروف و لوازم پذیرایی قرار داده می‌شود و مسلماً لازم است نورپردازی به‌گونه‌ای باشد که تمامی آن‌ها کاملاً شفاف و تمیز به چشم بیاید.

آموزش نورپردازی تالار

 

بهترین وسیله برای نورپردازی تالار در قسمت سالن غذاخوری، همان پرژکتور است؛ زیرا می‌تواند نور را به‌صورت کاملاً یکدست، یکنواخت و کافی در سالن پخش کند، به‌گونه‌ای که هیچ سایه‌ای در این قسمت مشاهده نشود.
معمولاً در این قسمت از تالارها، زحمت زیادی انجام می‌شود و لازم است با نورپردازی اصولی بتوان زیبایی این قسمت را نمایان‌تر کرد. در صورتی که سایه‌ای بر روی میزی افتاده باشد، ممکن است از دید میهمانان نظافت و تمیزی آن قسمت، کم باشد؛ بنابراین لازم است در قسمت سالن غذاخوری تالار، نورها به‌صورت یکدست و البته اصولی قرار داده شوند.
همچنین پیشنهاد می‌شود که از نورهای گرم برای این قسمت استفاده شود. نکته‌ی دیگری که می‌تواند مهم باشد، استفاده از نورهای مخفی است. وجود نورهای مخفی، تمایل میهمانان را برای ماندن در این فضا بیش‌تر می‌کند و به دلیل آن که سالن اصلی مهم‌تر است، بهتر است از نورهای تخت در سالن غذاخوری استفاده شود.

روشنایی تالار در قسمت سالن اصلی با نور سفید

در بخش قبلی در رابطه با نورپردازی سالن غذاخوری صحبت کردیم، اما در این بخش به مهم‌ترین قسمت تالار، یعنی سالن اصلی و اصول نورپردازی در آن می‌پردازیم.
در سالن اصلی نیز همانند سالن غذاخوری، لازم است موارد زیادی را مد نظر داشته باشید، البته ناگفته نماند که در این قسمت از تالار، حضور افراد پررنگ‌تر است و لازم است به آن توجه بیش‌تری شود.
در نگاه اول، باید به محل قرارگیری مهمانان و میزهای پذیرایی توجه شود و در ادامه نورپردازی تالار انجام گردد. البته فضای موجود، معماری و نوع دکوراسیون نیز در انجام نورپردازی بسیار تأثیرگذار است و می‌توانید از نور سفید یا رنگ آفتابی برای نورپردازی سالن اصلی استفاده کنید که البته لازم است به موارد زیادی پیش از آن دقت کنید.
به‌عنوان مثال اگر دیزاین میز و صندلی‌های سالن با رنگ سفید استف می‌توانید از رنگ سفید استفاده کنید. رنگ سفید نشانه‌ی طراوت، تمیزی و سادگی است و با استفاده از نور سفید، میز و صندلی‌ها بسیار تمیز و شیک جلوه می‌کند. البته بهتر است برای بخش‌های دیگر سالن از رنگ‌های دیگر استفاده کنید.
می‌توانید از نور سفید موضعی در قسمتی که میز و صندلی‌ها قرار دارد استفاده کنید و در فاصله بین میز‌های سالن و راهروها، از رنگ‌های دیگر! به این صورت می‌توانید تمامی قسمت‌های سالن را روشن کنید و در کنار آن، زیبایی خاصی را به سالن ببخشید.

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

نورپردازی تالار در قسمت سالن اصلی با نور آفتابی

در بخش قبلی در رابطه با نورپردازی سالن اصلی تالار با نور سفید صحبت کردیم؛ اما شاید به نظر برسد که استفاده از نور سفید، جلوه‌ی کافی را به سالن نمی‌بخشد و موردپسند افراد نیست. به همین منظور در این بخش از مقاله در رابطه با نورپردازی سالن اصلی با نور آفتابی صحبت می‌کنیم، اما باید دقت کنید که نورپردازی تالارها در این مورد، نیاز به‌دقت و توجه بسیار بالایی دارد و اگر کم و زیاد شود، می‌تواند تمام جلوه‌ی سالن را زیر سؤال ببرد.
دقت کنید زمانی می‌توانید با استفاده از نور آفتابی، به سالن جلوه‌ی خاصی ببخشید که موارد زیر را در نظر داشته باشید:
به‌صورت موضعی، نور به اجزای دکور تابیده شود.
سالن از معماری‌های خاص و زیبایی برخوردار باشد و در نهایت نور آفتابی بتواند زیبایی این معماری را چندین برابر کند.
مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، ظروف پذیرایی است. اگر قرار است از نور آفتابی استفاده شود، لازم است ظرف‌های پذیرایی مزین به رنگ‌های گرم باشند.

روشنایی تالار

نکات مهمی که در روشنایی تالار تأثیرگذار هستند

در بخش‌های قبلی روشنایی تالار و چگونگی نورپردازی در سالن غذاخوری و سالن اصلی را بررسی کردیم، در این بخش از مقاله قصد داریم نکات دیگری را بیان کنیم که دقت به آن‌ها در نتیجه‌ اصلی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
نکته اول: دقت کنید در صورتی که معماری تالار چشم نواز و خیره‌کننده است، از نور آفتابی استفاده کنید.
نکته دوم: درست است که برای داشتن جلوه‌های ویژه در سن، از ادوات نورپردازی استفاده می‌شود؛ اما به‌طور کلی توصیه می‌شود که در این فضا از نورهای تخت، نورافکن‌های پرنور استفاده شود و البته بهتر است رنگ‌ها به سمت رنگ‌های گرم باشند. (دقت کنید که در این صحنه، معمولاً تجمع بیش‌تر است و به دلیل آن که فیلم‌برداری و عکاسی در آنجا بیش‌تر انجام می‌شود، لازم است به نورپردازی این قسمت توجه ویژه‌ای شود.)
نکته سوم: برای فیلم‌برداری در تالارها، نیاز به نور نسبتاً زیادی است و این نور زیاد با استفاده از پروژکتورهای قوی به‌راحتی تأمین می‌شود.

5 نکته مهم دیگر در نورپردازی تالار

نکته چهارم: دقت داشته باشید که وجود نورهای مداوم و البته کافی، می‌تواند تصویربرداری و فیلم‌برداری مجالس را فوق‌العاده زیبا کند.
نکته پنجم: لازم است یادآور شویم که در سن، تعداد زیادی حضور پیدا می‌کنند و به دلیل مهم بودن این قسمت از تالار، لازم است در این قسمت به‌طور جداگانه از پروژکتورهای مخصوص استفاده شود.
نکته ششم: برای فضاهای داخلی تالار نیز، از پروژکتورهای داخلی استفاده شود.
نکته هفتم: تأکید جهت استفاده از پروژکتورهای مخصوص و قوی، به این دلیل است که اگر از پروژکتورهای ضعیف استفاده کنید، ممکن است در مدت زمان کمی، با کم شدن نور مواجه شوید.
نکته هشتم: لازم است بدانید که از پروژکتورهای داخلی جهت تأمین نور فیلم‌برداری استفاده می‌کنند.

روشنایی تالار با استفاده از نورپردازی دکوراتیو

مورد دیگری که در نورپردازی‌ سالن‌های مجالی، اهمیت بسیار زیادی دارد، نورپردازی دکوراتیو است. در این بخش از مقاله قصد داریم در رابطه با نورپردازی دکوراتیو و نکات آن، توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.
دقت داشته باشید که اگر نورپردازی دکوراتیو اصولی و صحیح انجام شود، تالار جلوه‌ی بسیار خاصی خواهد داشت و می‌توانید صحنه‌های تالار را بسیار منحصربه‌فردتر و زیباتر جلوه دهید.
به‌عنوان مثال می‌توانید در هر قسمت از تالار، با نورپردازی‌های خاص و البته اصولی، جلوه‌ی بصری فوق‌العاده زیبایی را به وجود آورید. می‌توانید از پایه‌های ستون‌ها و یا زیر میزها استفاده کرده و با کمک والواشر یا دکوراتیو، نورپردازی مورد نظرتان را انجام دهید.
در برخی از موارد، تصمیم بر آن است که مهمانان به‌وضوح دیده نشوند. در این صورت می‌توانید از رنگ‌های متفاوت استفاده کنید و با کمک پروژکتورهای رنگی، فضای کلی تالار را به‌اندازه‌ روشن کنید.
نکته: دقت داشته باشید که اگر برای نورپردازی تالار و روشنایی فضا، از نورهای رنگی استفاده کنید، فضای به وجود آمده برای افراد بیننده کمی نامفهوم خواهد بود.

روشنایی و نورپردازی تالارها

البته در بسیاری از موارد، پیشنهاد می‌شود که از رنگ نور آبی جهت روشنایی استفاده شود. مرموز بودن یکی از خاصیت‌های بارز رنگ نور آبی است. استفاده از این رنگ به روشنایی محیط تا حد بسیار زیادی کمک می‌کند و در کنار آن خواهید دید که وضوح افراد و اجسام در زیر نور آبی تا چه اندازه کم می‌شود.
سؤالات مهم در رابطه با نورپردازی تالارها

چگونه با نورپردازی حس و حال خاصی به تالار ببخشیم؟

برای آن که بتوانید جلوه‌ی خاصی به تالار بدهید، بهتر است از رنگ نورهای متفاوت استفاده کنید. اگر در هر قسمت از تالار، رنگ نور متفاوتی را به کار گیرید، حس و حال ویژه‌ای را به تالار می‌بخشید. به‌عنوان مثال در محل پذیرایی از یک رنگ نور و در محل رقص از رنگ نورهای دیگر استفاده کنید.

از چه تزئیناتی جهت روشنایی و زیباتر شدن تالار استفاده کنیم؟

استفاده از نور و شمع می‌تواند بسیار مؤثر باشد. به‌عنوان مثال، می‌توانید در محیط بیرونی تالار از چندین فانوس استفاده کنید و علاوه بر روشن نمودن فضا، جلوه‌ی منحصربه‌فردی به ورودی تالار ببخشید.

چگونه با نورپردازی، به تالار انرژی بدهیم؟

برای آن که انرژی تالار را ببینندگان احساس کنند، بهتر است از چراغ‌های نور بالای دیواری استفاده کنید. با استفاده از چراغ‌های نور بالا دیواری، حیات ویژه‌ای را در تالار ایجاد می‌کنید.

چگونه با نورپردازی در تالار، تنوع ایجاد کنیم؟

تنها لازم است قسمت‌های مختلف تالار را با نورهایی متفاوت روشن کنید، در این صورت خواهید ید که کل فضا دارای تنوع خواهد شد.

آیا می‌توان در تالارها از نور سفید استفاده کرد؟

استفاده از نور سفید در کنار نور گرم بلامانع است، اما استفاده از چراغ‌های led سفید به تنهای به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید فضای تالار، گرم و دلپذیر باشد، بهتر است نورپردازی تالار سفید و گرم باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش نورپردازی تالار پرداختیم. در ابتدا دانستید که پیش از نورپردازی یک تالار، لازم است چه مواردی را در نظر داشته باشید و در ادامه در رابطه با نحوه‌ی نورپردازی قسمت‌های مختلف یک تالار صحبت کردیم.
در ابتدا سالن غذاخوری را بررسی کردیم. دانستید که نورپردازی در این قسمت از تالار، باید به‌گونه‌ای باشد که لوازم پذیرایی تمیز و زیبا جلوه کنند. پس از آن که نکاتی را دراین‌باره مطرح کردیم، به سراغ نورپردازی قسمت اصلی سالن، رفتیم. دانستید که بسته به تزئینات انجام شده و معماری که در تالار وجود دارد، باید از رنگ مهتابی یا آفتابی استفاده شود.
در ادامه نکاتی مهم و کاربردی را بیان کردیم که لازم است در نورپردازی تالار، آن‌ها را مد نظر داشته باشید. همچنین در مورد نورپردازی دکوراتیو که از جذاب‌ترین بخش‌های نورپردازی هستند، مطالبی را بیان کردیم و به‌طور کلی دانستید که دانش اولیه در رابطه با نورپردازی تالارها بسیار مهم و ضروری است.

بررسی روشنایی تالارها

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.