نکات مهم در نورپردازی اتاق

آیا با اصول نورپردازی اتاق آشنایی دارید؟

آیا می‌دانید با رعایت چه نکاتی در نورپردازی، می‌توانید محیطی منحصربه‌فرد را به وجود آورید؟

مطمئناً می‌دانید که نحوه‌ی نورپردازی در هر مکانی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا نور آن‌قدر قوی است که می‌تواند بر روی سلامت و رفتار انسان تأثیر زیادی داشته باشد. اگر در محیطی که در آن هستید، نور خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد، احساس و عمل شما نیز دچار تغییر خواهد شد.
اتاق محلی است که افراد در طول روز، زمان زیادی را ممکن است در آنجا باشند و از این جهت نورپردازی اتاق، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. اگر بتوانیم نحوه‌ی نورپردازی را اصولی و صحیح انجام دهیم، کارهای روزانه بسیار آسان‌تر و در آرامش بیش‌تری انجام خواهد شد.
در این مقاله قصد داریم مطالبی را بیان کنیم که اصول نورپردازی را به شما عزیزان آموزش داده و در نهایت بتوانید محیطی آرامش‌بخش و البته مطابق با سلیقه‌ی خود داشته باشید.

روش‌های مختلف نورپردازی اتاق

اگر نورپردازی، اصولی و صحیح انجام شود، می‌تواند در زیبا جلوه دادن اتاق بسیار تأثیرگذار باشد. البته تا حدی نورپردازی به سلیقه‌ی هر فرد بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی اگر اطلاعات درست و کاملی از نحوه‌ی نورپردازی اصولی داشته باشید، می‌توانید فضایی شیک و زیبا را به وجود آورید.
نورپردازی با انواع وسایل انجام می‌شود که انتخاب آن‌ها بستگی به متراژ و نوع دکوراسیون اتاق شما دارد. در ادامه‌ی مقاله چگونگی نورپردازی اتاق با وسایل مختلف نورپردازی را توضیح خواهیم داد و در نهایت می‌توانید بسته به متراژ و وسایل اتاق خود، مناسب‌ترین وسایل روشنایی را انتخاب کنید.

نورپردازی اتاق با لوستر

از گذشته تاکنون، لوستر به‌عنوان یکی از وسایل روشنایی پرطرفدار شناخته شده است. لوسترها با شکل‌ها و سایزهای متفاوتی در بازار موجود هستند و اگر به‌درستی انتخاب شوند، می‌توانند منبع بسیار مناسبی جهت روشنایی و زیباتر شدن اتاق شما باشند.
نکته‌ای که در انتخاب لوسترها باید به آن توجه داشته باشید، سایز لوستر است. برای اتاق‌ها باید از لوسترهایی با سایز کوچک استفاده شود و برای افرادی که به سبک‌های مینیمالیسم و معاصر علاقه دارند، نصب لوستر می‌تواند بسیار مناسب باشد.
دقت داشته باشید که در هنگام نصب، لوستر را در وسط اتاق نصب کنید و دیزاین ساده و در عین حال، شیک و زیبایی را به وجود آورید.

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

روشنایی اتاق با استفاده از لامپ‌های آویزان

روشنایی اتاق با استفاده از لامپ‌های آویزان امروزه بسیار موردتوجه افراد قرار گرفته است و می‌توان گفت که این وسایل می‌توانند منبع بسیار خوبی برای روشنایی باشند.
لامپ‌های آویزان در واقع توسط یک زنجیر و یا میله بلند به سقف اتاق نصب می‌شوند و ظاهر فوق‌العاده و زیبایی را به اتاق شما می‌بخشند. البته اکثر افراد از لامپ‌های آویزان جهت تزئین اتاق استفاده می‌کنند و پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را در بالای تخت اتاق نصب کنید.

نورپردازی اتاق ها

نورپردازی اتاق با استفاده از لامپ‌های خطی

استفاده از لامپ‌های خطی معمولاً به افرادی پیشنهاد می‌شود که طرفدار سبک مدرن هستند. لامپ‌های خطی، در واقع لامپ‌هایی هستند که بر روی یک میله نصب شده و می‌توان بر روی دیوارهای اتاق و یا سقف از آن‌ها استفاده کرد.
می‌توانید روشنایی اتاق را تا حدودی با استفاده از لامپ‌های خطی تأمین کنید؛ اما باید بدانید که معمولاً از این لامپ‌ها جهت برجسته‌تر نشان دادن یک اثر هنری استفاده می‌کنند.

نورپردازی با استفاده از لامپ‌های هالوژن

یکی از پرکاربردترین روش‌های نورپردازی در اتاق‌ها با استفاده از لامپ‌های هالوژن انجام می‌شود. اگر می‌خواهید اتاقی مدرن و در عین حال زیبا داشته باشید، می‌توانید از لامپ‌های کوچکی استفاده کنید که معمولاً در سقف نصب می‌شوند.
این لامپ‌ها منبع نور بسیار خوبی هستند و برای اتاق‌هایی با سقف کوتاه یا بلند مناسب‌اند. معمولاً استفاده از 4 تا 8 لامپ هالوژن برای هر اتاق کفایت می‌کند و می‌تواند علاوه بر روشن نمودن اتاق، زیبایی منحصربه‌فردی را به آن ببخشد.

نورپردازی اتاق با آباژور

به‌طور کلی توصیه می‌شود که در اتاق‌ها از نورهای ملایم استفاده شود. استفاده از آباژور، می‌تواند جهت نورپردازی اتاق‌ها، ایده‌ی فوق‌العاده‌ای باشد.
البته آباژورها بیش‌تر جنبه‌ی تزئینی دارند و نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان منبع نور قوی دانست؛ اما باید بدانید که کاربردهای بسیار زیادی دارند و می‌توانند در زیبایی دکوراسیون اتاق بسیار تأثیرگذار باشند. آباژورها را معمولاً در کنار تخت خواب‌ها قرار می‌دهند و می‌توانند نور مناسب را جهت مطالعه فراهم کنند.
اگر به دنبال ایده‌ی جالبی برای نورپردازی اتاق خود هستید، استفاده از آباژورها را فراموش نکنید.
در ادامه‌ی مقاله در رابطه با اصول نورپردازی در اتاق‌ها صحبت خواهیم کرد و در طول مقاله، ایده‌هایی را نیز جهت نورپردازی بیان خواهیم کرد که به زیباتر شدن فضای اتاق شما کمک می‌کند.

برای محیط اتاق نور عمومی ایجاد کنید.

اتاق نیز همانند دیگر بخش‌های خانه نیاز به روشنایی مناسب و اصولی دارد. نورپردازی اتاق باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانید به‌راحتی در آنجا رفت و آمد کنید و فعالیت‌های خود را در آرامش و با ذهنی آرام انجام دهید.
برای آنکه روشنایی محیط اتاقتان مناسب باشد، در ابتدا لازم است تعداد لامپ‌ها را متناسب با اندازه و محیط اتاق خود انتخاب کنید. البته نکته‌ای که در این جا باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از لوستر، چراغ‌های توکار و آویز است. اگر بتوانید محیط اتاق را با این وسایل روشن کنید، در نهایت محیط شیک‌تر و جذاب‌تری خواهید داشت.
نکته مهم: توصیه می‌شود که تنها از نور سفید و مهتابی برای سقف اتاق استفاده نکنید. استفاده از نور سفید باعث می‌شود مغز شما مدام هوشیار باشد و ممکن است دیرتر خوابتان ببرد. اگر بتوانید از نورهای آفتابی استفاده کنید، مطمئناً نورپردازی اتاق اصولی‌تر خواهد بود.
مورد بعدی استفاده از نور زیاد است. اگر از نورهای شدیدی در اتاق استفاده کرده باشید، ممکن است عملکرد بیولوژیکی بدنتان دچار مشکل شود و دیرتر به خواب خواهید رفت. از این جهت توصیه می‌شود، از وسایل نورپردازی استفاده کنید که نور را به سقف اتاق بتابانند. به‌عنوان مثال لوسترهای کلاهک دار می‌توانند مورد بسیار خوبی باشند.

روشنایی انواع اتاق ها

برای روشنایی اتاق از نورپردازی‌های جداگانه استفاده کنید.

اتاق تنها محلی برای خوابیدن و استراحت نیست بلکه در آنجا کارهای دیگری همچون آرایش کردن، کتاب خواندن و … نیز انجام می‌شود؛ بنابراین علاوه بر توجه به نورپردازی اتاق برای خوابیدن، لازم است روشنایی دیگری برای دیگر کارها نیز لحاظ شود.
بنابراین اگر قسمتی از اتاق را برای آرایش کردن یا مطالعه انتخاب کرده‌اید، لازم است در آن قسمت نورپردازی مناسبی را نیز ایجاد کنید.
به‌عنوان مثال اگر بخشی از اتاق جهت مطالعه انتخاب شده است، بهتر است از دیوارکوب یا چراغ‌های رومیزی استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید که نورهای مطالعه بهتر است به رنگ مهتابی باشند؛ زیرا به بالا رفتن تمرکز و هوشیاری شما کمک می‌کنند.
برای مطالعه تنها رعایت این نکات کافی است و می‌تواند فضایی مناسب را به وجود آورد، اما در رابطه با نورپردازی اتاق برای قسمت آرایشی، کمد لباس‌ها و کنار تخت خواب، لازم است کمی با جزئیات بیش‌تر کار شود. در ادامه در رابطه با این دو مورد صحبت خواهیم کرد.

اصول نورپردازی اتاق در فضای آرایشی و کمد لباس‌ها

برای آنکه در قسمت آرایشی اتاق، هم جذابیت کافی هم روشنایی به‌اندازه را داشته باشید، می‌توانید از چراغ‌های دیوارکوب استفاده کنید. چراغ‌های دیوارکوب در دو طرف آینه میز آرایشی اتاق نصب می‌شوند.
استفاده از این چراغ‌ها امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. خواهید دید که با وجود آن‌ها، دیگر در هنگام نگاه کردن در آینه، سایه‌ای بر روی صورت شما نخواهد افتاد و در نهایت باعث می‌شود، رنگ لباس و آرایش شما بسیار عالی به چشم آید.
نکته مهم: بهتر است در این فضا از لامپ‌های مهتابی استفاده کنید که شاخص نمود رنگ آن‌ها یا همان CRI بالا است. با انجام این کار، نور مناسب و باکیفیتی خواهید داشت.
البته وسایل نورپردازی دیگری نیز جهت روشنایی این قسمت وجود دارد. به‌طور کلی دقت داشته باشید که در اطراف آینه میز آرایش نورپردازی داشته باشید تا هم از شر سایه‌های آزاردهنده دور شوید، هم رنگ لباس و آرایشتان بهتر به نظر برسد.
مورد دیگری که در نورپردازی اتاق مطرح می‌شود، روشنایی داخل کمدهای لباس است. اگر در داخل کمد لباس‌هایتان نیز نورپردازی کنید، می‌توانید لباس‌هایتان را به‌راحتی ببینید و هر کدام را که می‌خواهید بدون گشتن زیاد، پیدا کنید. برای نورپردازی کمدهای لباسی نیاز به انجام کار خاصی نیست، استفاده از ریسه‌های شلنگی آل ای دی یا چراغ‌های سقفی برای نورپردازی این قسمت کفایت می‌کند و می‌تواند تمام نقاط کمد را برایتان روشن نماید.

اصول نورپردازی اتاق در فضای کنار تخت

و اما نورپردازی کنار تخت! شاید تاکنون به این موردتوجه کافی نکرده باشید، اما اگر اصولی و باسلیقه این قسمت از اتاق را نورپردازی کنید، خواهید دید که در زیبایی و روشنایی کل اتاق تأثیرگذار خواهد بود.
معمولاً به‌منظور مطالعه، از روشنایی کنار تخت استفاده می‌کنند؛ بنابراین نورپردازی این قسمت باید به‌گونه‌ای باشد که جهت مطالعه کردن، آسیبی به چشم‌ها نرسد.
اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به مطالعه در تخت دارید، از دیوارکوب و آباژور در نورپردازی اتاق خود استفاده کنید. همچنین بهتر است از لامپ مهتابی برای روشنایی این قسمت استفاده کنید.

آموزش نورپردازی اتاق

نکته مهم: دقت کنید منابع روشنایی که برای کنار تخت خود انتخاب کرده‌اید را به‌گونه‌ای قرار دهید که نور آن‌ها به‌طور مستقیم به چشمان شما نخورد، مخصوصاً برای مطالعه لازم است به این موضوع توجه کافی داشته باشید.
نکته: آویزها نیز جهت روشنایی کنار تخت، می‌توانند گزینه‌ی بسیار خوبی باشند. مخصوصاً برای اتاق‌‌هایی که مساحت آن‌ها کم است، استفاده از آویزها علاوه بر روشن نمودن اتاق، باعث زیباتر شدن و شیک شدن فضای اتاق می‌شود.

نورپردازی اتاق خود را با نورهای دکوری جذاب کنید.

نورهای دکوری یا همان نورهای تأکیدی، نورهایی هستند که طراحان داخلی نیز به آن‌ها اهمیت بسیار زیادی می‌دهند؛ زیرا اگر به‌درستی از آن‌ها استفاده شود، می‌توانند عناصر دکوری را به چشم آورده و آن‌ها را برجسته‌تر نشان دهد.
به‌عنوان مثال اگر در اتاق خود، از یک مبل یا تابلو هنری خاصی استفاده کرده باشید، می‌توانید با به کارگیری نورهای دکوری، آن‌ها را جذاب‌تر و برجسته‌تر نشان دهید. همچنین در برخی از اتاق‌ها بر روی دیوار و سقف، گچکاری‌های زیبایی به کار برده‌اند و استفاده از نور‌های تأکیدی، می‌تواند زیبایی آن‌ها و روشنایی اتاق را دوچندان کند.
البته دقت داشته باشید که استفاده از نورهای تأکیدی اصولی و مناسب باشد تا بتواند آن‌طور که باید زیبایی اتاق شما چند برابر نشان دهد.
علاوه بر مواردی که در بالا بیان کردیم، استفاده از لامپ‌ها یا نورهای ال ای دی نیز می‌توانند جلوه‌ی ویژه‌ای به اتاق شما ببخشند و فضایی رمانتیک و زیبا را به وجود آورند.

سؤالات مهم در رابطه با نورپردازی اتاق

سایز وسایل نورپردازی را چگونه انتخاب کنیم؟

زمانی که وسیله‌ی مورد نظر جهت نورپردازی را انتخاب کردید، لازم است به سایز آن نیز توجه کنید. معمولاً بهتر است از وسایلی با سایز کوچک برای اتاق‌ها استفاده نمایید.

چگونه وسایل نورپردازی اتاق خود را انتخاب کنیم؟

به سلیقه‌ی خود و سبک دکوراسیون اتاق توجه کنید و متناسب با این دو مورد، از وسایل نورپردازی مناسب استفاده نمایید.

چگونه نورپردازی جذابی در اتاق داشته باشیم؟

این کار تا حد بسیار زیادی بستگی به سلیقه‌ی شما دارد؛ اما با استفاده از نورهای دکوری یا همان نورهای تأکیدی می‌توانید فضای شیک و جذابی داشته باشید.

برای مطالعه از چه نوری در اتاق استفاده کنیم؟

در هنگام مطالعه نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارید و از این جهت توصیه می‌شود از نورهای مهتابی جهت مطالعه در اتاق خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در رابطه با نورپردازی اتاق، توضیحات جامع و کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم توضیح دادیم نورپردازی در اتاق، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا افراد در روز زمان بسیار زیادی را در آنجا صرف می‌کنند؛ بنابراین لازم است نحوه‌ی نورپردازی اصولی و مناسب باشد.
به همین منظور انواع نورپردازی با وسایل مختلف را مطرح کردیم و در ادامه نورپردازی قسمت‌های مختلف اتاق را موردبررسی قرار دادیم. دانستید که بسته به سلیقه‌ی خود، متراژ و دکوراسیون اتاق، می‌توانید وسایل نورپردازی را تهیه کرده و از آن‌ها جهت زیباتر نشان دادن اتاق خود و البته داشتن منبع نوری مناسب جهت انجام کارهای مختلف، استفاده نمایید.

 

نورپردازی و روشنایی اتاق

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.