انواع چراغ دیوارکوب در نورپردازی داخلی و خارجی

انواع چراغ دیوارکوب در نورپردازی داخلی و خارجی

مزیت‌های چراغ‌ دیوارکوب

هنگامی که بحث از نورپردازی داخلی و گاهی اوقات نورپردازی بیرونی می‌شود، گزینه‌های زیادی در دسترس هست. یکی از گزینه‌هایی که نباید مورد غلفت واقع شود، انواع چراغ دیوارکوب است. هنگام برانداز کردن گزینه‌هایتان ممکن است این گونه از لامپ نتواند چندان جلب‌توجه بکند، اما نورانی‌ساختن اتاق با لامپ دیواری دارای منافع بسیار واضحی است.

  • قابل استفاده در هر اتاقی: موقع نصب لامپ روی دیوار، چیزی به اسم جای نامناسب اصلاً مطرح نیست. از نواحی کوچک مثل راهرو و پله گرفته تا مسیر ورودی به اتاق‌خواب‌های بزرگ، حمام‌ها و آشپرخانه‌ها، می‌توانید لامپ دیواری را هر جایی که خواستید نصب کنید و در عین تطابق با محیط به خوبی کارش را انجام خواهد داد.
  • کم مصرف: مصرف بهینۀ انرژی در بحث نورپردازی روزبه‌روز در حال مهم‌تر شدن است. زیبایی این نوع از لامپ این است که گرچه نور چشمگیری ایجاد نمی‌کند، اما هزینه زیادی را هم بر شما تحمیل نخواهد کرد. با استفاده از تجهیزات نورپردازی دیواری مناسب، فقط به میزان نیازتان نور دریافت خواهید کرد که منجر به کاهش انرژی مصرفی و همچنین کم‌شدن هزینۀ مصرف‌ انرژی می‌شود.
  • تزئین‌کننده است: این تجهیزات در شکل‌ها، اندازه‌ها و سَبک‌های مختلف عرضه می‌شوند، بنابراین هر کدام را انتخاب کنید احیاناً هم به عنوان یک منبع نور و هم عنصری تزئینی در منزلتان عمل خواهد کرد. سوای از اینکه چه سَبک یا ایده‌ای برای یک اتاق مشخص در نظر دارید، احتمالاً چراغ دیواری خواهد توانست به خوبی روی دیوارتان جا خوش کند.
انواع چراغ دیوارکوب

عوامل تأثیرگذار درانتخاب چراغ دیوارکوب

خرید لامپ دیوارکوب لزوماً آسانترین خرید عمرتان نخواهد بود. برای حصول اطمینان از خرید بهترین محصول باید به یکسری عوامل توجه کرد.

  • فضای مورد استفاده: به احتمال زیاد نوع لامپ دیوارکوبی که می‌خرید بستگی به محل نصبش دارد. به عنوان مثال نوع لامپ دیوارکوبی که در ورودی قرار می‌دهید با لامپی که مخصوص استفادۀ در حمام است متفاوت است. با توجه به جزئیاتی از قبیل رنگ و سَبْک، محل نصبش اهمیت می‌یابد.
  • کارآمدی: بدیهی است محصولی را می‌خرید که همیشه در هر اتاقی که نصب شود ظاهری شکیل داشته باشد. اما گاهی اوقات اولویت ایجاد نور است. می‌خواهید که خاطرتان از ایجاد نور کافی جمع بشود وگرنه باید به خرید تجهیزات نورپردازی متعدد متوسل بشوید.
  • بالاتاب یا پایین‌تاب: اکثر تجهیزات نورپردازی دیواری یا بالاتاب هستند یا پایین‌تاب و این دو با هم فرق دارند. تجهیزات پایین تاب غالباً مناسب نورپردازی کاری هستند، در حالی که محصولات بالا تاب نور بیشتری تولید می‌کنند. برخی نمونه‌ها هم هستند که هم ویژگی‌های بالا تاب و هم پایین تاب را دارند. این محصولات مناسب فضاهای خاصی مثل راهروها یا محیط‌های با اثاثیه اندک هستند.

4 نوع معمول چراغ های دیوارکوب

چراغ های دیوارکوب ها راهی عالی برای افزودن نور محیطی و همچنین شخصیت به داخل یا نمای بیرونی خانه شما هستند. نور این وسایل به روشن شدن ویژگی های ویژه خانه شما کمک می کند، در حالی که فضایی جذاب تر ایجاد می کند. چراغ های دیواری در انواع مختلفی از سبک ها موجود هستند که هر کدام دارای مزایا و معایب متمایزی هستند.
داشتن طیف وسیعی از گزینه ها برای صاحبان خانه عالی است، اما با وجود انواع مختلف چراغ های دیواری در بازار، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است می تواند تا حدودی گیج کننده باشد. به همین دلیل است که ما لیست زیر را ایجاد کرده ایم که رایج ترین انواع و سبک های چراغ دیوارکوب را نشان می دهد.

۱. چراغ‌های دیواری بالاتاب و چراغ‌های دیواری پایین‌تاب

تقریبا به هر چراغ دیواری بالاتابی که برخورده باشید به یکی از اشکال زیر است: پایین‌تاب، بالاتاب یا بالا و پایین‌تاب.

چراغ دکوراتیو
چراغ دفنی
قاب هالوژن
چراغ پارکتی

چراغ‌های دیواری پایین‌تاب:

همانطور که از نامش برمی‌آید، چراغ‌ دیواری پایین‌تاب به شکلی طراحی شده است که نورش را به سمت پایین در جهت کف اتاق هدایت می‌کند. وقتی که نور در این مسیر هدایت می‌شود، می‌تواند فضایی گرم و دوست‌داشتنی ایجاد کند. به خاطر اینکه نور چراغ‌ دیواری پایین‌تاب حالت سنتی‌تری دارد، گزینه‌ای ایده آل برای صمیمی‌تر کردن فضای اتاق است. هرچند، این نوع چراغ دیواری مناسب میزان بالایی از نور نیست، بنابراین بیشتر برای مناسبت‌های رسمی و دکوراسیون داخلی مناسب است.
شاید به سرتان زده باشد که لامپ دیواری پایین‌تاب را بیرون خانه نصب کنید تا گذرگاهی را روشن کنید، اما چون این نوع طراحی نور زیادی تولید نمی‌کند، ممکن است بهترین انتخاب نباشد. در عوض، انواع مختلفی از نورپردازی بیرونی در دسترس است که ممکن است راهکار بهتری باشد و ارزشش را داشته باشد که به آن نگاهی بیاندازید.

چراغ دیوارکوب پایین تاب

لامپ‌های دیواری بالاتاب:

اگر باید ناحیه وسیعی را روشن کنید، یا صرفاً نورپردازی روشن تری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به نصب لامپ‌های دیواری بالاتاب فکر کنید. طراحی این لامپ‌ها نور را به سمت سقف هدایت می‌کند که باعث می‌شود اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد. درست به همین دلیل، بسیار مناسب محیط‌هایی از جمله اتاق‌های کوچکتر، اتاق‌های نشیمن و آپارتمان‌ها است که در آن‌ها تمایل بیشتری به نورپردازی روشن‌تر وجود دارد. همچنین در اتاق‌هایی که نورگیر طبیعی چندانی ندارند، این گونه از لامپ‌های دیواری عملکرد خوبی دارند. چون ممکن است این لامپ‌ها نسبتاً روشن‌تر باشند، شاید نتوان آن‌ها را گزینۀ مناسبی برای فضاهای خصوصی و دوستانه دانست.

چراغ دیوارکوب بالاتاب
چراغ دیوارکوب بالاتاب

لامپ‌های بالا/پایین تاب:

لامپ‌های بالا/پایین تاب مزیت‌های هر دو نوع لامپ را دارند. به‌علاوه طراحی آن‌ها نور را به میزان مساوی در هر دو جهت هدایت می‌کند. به لطف تنوع و روشنایی متوازنی که به ارمغان می‌آورند، طراحی این نوع دیوارکوب که در واقع نوعی نورپردازی غیر مستقیم به حساب می‌آید، برای هر رویداد یا محیطی، چه در فضای سربسته و چه در فضای آزاد، مناسب است. 

۲. لامپ‌های دیواری پایه متحرک

طراحی لامپ‌های دیواری پایه متحرک به گونه‌ای است که به دیوار وصل می‌شوند، اما درصورت نیاز «به سمت بیرون خم‌ شوند». این قابلیت امکان حرکت دادن لامپ در جهات مختلف را فراهم می‌آورد، در نتیجه می‌توان محلی تابش نور را به خوبی تنظیم کرد. وقتی هم که کارمان تمام شود، به راحتی می‌توان لامپ را به سمت دیوار جمع کرد.
این نوع از لامپ دیوار کوب به دلیل طراحی جمع و جورش گزینه‌ای عالی برای خانه‌های کوچک و آپارتمان‌هایی با نورپردازی طبیعی یا مصنوعی حداقلی است.  نمونه‌هایی از کاربردهای بی‌نظیر لامپ‌های دیواری پایه متحرک: بالای میز کنار تختواب، بالای گهواره یا رخت‌کن در محل نگهداری نوزاد؛ و هر محل دیگری که به نور متمرکز برای زمان کوتاهی نیاز است. هرچند، معمولاً نور گسترده‌ای ندارند، بنابراین ممکن است برای فضاهای بزرگی که روشنایی زیادی لازم دارند گزینه خوبی نباشند.
لامپ‌های دیواری پایه متحرک معمولاً سایه‌بانی دارند که به هدایت نور در یک جهت مشخص کمک می‌کند. گرچه بعضی از این سایه‌بان‌ها برداشتنی (قابل حذف) هستند، اما طراحی متداول این گونه نیست. قبل از تصمیم به خرید این نوع از لامپ‌های دیوارکوب، بسیار خردمندانه است که این نکات را مدنظر داشته باشید: مکان و روشی که برای استفاده از این لامپ در نظر دارید؛ فضایی که این نوع لامپ بعد از نصب و در حالتی که کامل باز می‌شود اشغال خواهد کرد. اگر قرار است از این وسیلۀ نورپردازی زیاد استفاده شود، بهتر است که نمونه‌ای ساخته‌شده از مواد بادوام را انتخاب کنید.   

۳. چراغ بالا تابلو، چراغ وال واشر و لامپ دیواری نشانه‌ای

چراغ بالا تابلو، چراغ دیوار شو (وال واشر) و لامپ‌ دیوارکوب نشانه‌ای بسیار شبیه به هم هستند زیرا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که یک نقطه خاص از دیوار را روشن کنند، اما قرار نیست که منبع اصلی نور باشند. گرچه هر سه برای انجام یک کار طراحی شده‌اند، تفاوت‌های ظریفی میان آن‌ها وجود دارد. بیایید نگاه دقیقی به این تفاوت‌ها بیندازیم.

چراغ بالا تابلو:

چراغ بالا تابلو از آن دسته تجهیزاتی است که هر علاقه‌مند به هنر یا عکاسی باید داشته باشد. این چراغ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا علاوه بر جلب توجه به سوی نقاشی‌ها یا عکس‌های نصب شده روی دیوار، آن‌ها را برجسته نیز بکنند.  مقدار اندکی نور ملایم را به سمت اثرهنری هدایت می‌کنند که کمک می‌کند همزمان هم توجه مهمانانتان را جلب کنید و هم از نظر زیبایی‌شناسایی تصویرتان را دلپذیرتر سازید.
برای آثار هنری کوچک و متوسط، چراغ‌ بالا تابلو گزینه‌ای عالی است، اما بهتر است برای آثار هنری بزرگتر از لامپ‌های دیواری روشن‌تری، مثل وال واشر یا لامپ دیوارکوب نشانه‌ای استفاده کنید.  این نوع لامپ دیواری معمولاً فقط مخصوص استفاده در فضاهای سربسته است. چون این لامپ‌ها فقط برای برجسته‌کردن یک فضای کوچک طراحی می‌شوند، انتخاب مناسبی به عنوان منبع اصلی نورپردازی یک اتاق نمی‌توانند باشند.

وال واشر:

وال واشر، مثل چراغ‌ بالا تابلو، به‌صورتی طراحی شده است که فقط سراسر دیوار را روشن کند، نه کل اتاق را. هرچند برخلاف چراغ‌ بالا تابلویی، این لامپ‌ به دنبال روشن کردن نقطه‌ای خاص از دیوار نیست، بلکه هدفش روشن‌کردن بخش‌های گسترده‌ای از دیوار است. یا همانگونه که از نامش برمی‌آید، دیوار را با نور می‌شویند.
وال واشینگ می‌تواندحس بزرگتر بودن دیوار یا اتاق را القاء کند و معمولاً رنگشان را می‌توان تنظیم کرد.  این چراغ دیوارکوب غالباً مناسب استفاده در فضاهای سربسته است چون نورش سطح زیادی را پوشش نمی‌دهد، با این حال مدل‌های مخصوص فضای باز زیادی نیز دارد.

لامپ دیواری نشانه‌ای

این‌ گونه لامپ معمولاً برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این نوع لامپ برای روشن کردن علامت‌ها، پوستر‌ها و بیلبوردها است. این نوع نورپردازی بیشتر نورش را روی نشانه متمرکز می‌کنند که باعث می‌شود توجه را به آن جلب کنید و راحتتر دیده شود. هرچند معمولاً صاحبان کسب‌وکارها از این نوع لامپ استفاده می‌کنند، استفاده آن‌ها در اقامتگاه‌های شخصی به عنوان منابع نور فضای آزاد و محیط سربسته در حال افزایش است. از این گونه لامپ‌ها بهتر است به عنوان منبع مکمل نور و نه منبع اصلی نور، استفاده شود.

لامپ دیواری نشانه‌ای
وال واشر
چراغ بالا تابلو

۴. چراغ دیواری فانوسی

این نوع از لامپ‌های دیواری که شبیه فانوس‌های دستی هستند و  ‌ویژگی منحصربه فرد خود را به مناطقی که در آن نصب می‌شوند هدیه می‌کنند. چراغ‌ دیواری فانوسی، عموماً به خاطر طراحی مستحکمش، گزینه فوق‌العاده‌ای بر نورپردازی فضای آزاد است. بادوام و متنوع هستند، بنابراین از نصبشان در هر جایی که دوست داشتید هراس نداشته باشید. به خاطر ظاهر منحصربه‌فردشان عموماً در خانه‌ها و بناهای قدیمی زیباتر به نظر می‌رسند، اما تنوع زیاد چراغ‌های دیواری فانوسی کارتان را برای یافتن موردی که به خوبی با دکوراسیون‌تان تطابق داشته باشد راحت می‌سازد، حال خانه‌تان هر سبک یا سیاقی داشته باشد.
چراغ‌های دیواری فانوسی  هر جا که نصب شده باشند، چه تنهایی یا چه گروهی، باعث می‌شوند محیط شیک شود. این‌ها بسته به نوع طراحی لامپ دیواری و نوع لامپ مورد استفاده می توانند منابع قابل اطمینان برای روشنایی اصلی در محیط داخلی و محیط خارجی باشند.

چراغ دیواری فانوسی
چراغ دیواری فانوسی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.